2018. március 30., péntek

A letelepedéshez szükséges papírok Spanyolországban (NIE szám, Rezidencia kártya, Seguridad Social, Vida Laboral )

Levél a Kanári-szigetekről

Miután kellőképpen beleszerettünk nyaralásunk/egy hetes ittartózkodásunk alatt a szigetekbe, EU-s magyar állampolgárként lehetőségünk nyílík arra is , hogy akár ittmaradjunk, ideköltözzünk és munkátvállaljunk mindenféle herce-hurca nélkül (!!!! na majd azért ezt a herce-hurcát pontosítom!!!)

Bármilyen számla keletkezésekor ami a saját nevünkre szól és keletkezési helye a Kanári-szigetek azaz Spanyolország  (nem a hotelszámlára gondoltam megspékelve a minibáros cuccokkal)
---> NIE számot kell kérvényeznünk.



Számla keletkezhet a nevünkre:  ha például internetet kötünk be az általunk bérelt apartmanba (havonta fog jönni a számla, hidd el, ha akarod, ha nem , ha működik ha nem 😊....)  És gyakorlatilag NIE azaz személyi szám --- a hosszú távú lakásbérlésen keresztül a bankszámla nyitásig ---- mindenhez kell...

Igénylése a helyi illetékes bevándorlással foglalkozó nemzeti rendőrségen tehető meg (Policia Nacional/ Extranjeria - vagyis csúfnevén "Poli") .

Az igényléshez már jó ha felszerelkezve érkezünk a kitöltött papírokkal  melyet ezen a linken találunk: https://sede.policia.gob.es/Tasa790_012/ImpresoRellenar?fbclid=IwAR0bpW-PfKzTMEH2otwlxXGimzNHKVOZ4ajeN7zp71sSp7yLh6qbN2RBXWM
és fénymásolatokkal (lakásbérleti szerződés másolat, útlevél másolat). Ha tanyát vagy pamlagot/sofa-t  bérelünk ismerősünktől akkor adja írásba is az illető.... 😏



Amennyiben sima mezei/mezőn túli NIE azaz személyi/adó számot kaptunk első körben (ugyanis a vállalkozást alapítóknál ez a szám lesz az adószám is) cirka 10 euróért - melyet bármely bankban befizethetünk és a befizetést igazoló papírral, melyen a hatalmas pecsét ott virít - száguldhatunk vissza kedvelt rendőrségünkre a papír kézhezvételére. Mindezt a befizetést és visszaszáguldást a papírral --- tegyük egy napra ha lehet --- ellenkező esetben nem fognak örülni nekünk ..... Tehát kitölteni az igénylőpapírt spanyolul, befizetni a csekket és ezeket leadni a rendőrségen. A legjobb az ha már úgy érkezünk, hogy kitöltöttük és kinyomtattuk az igénylőt, és mellette be is fizettük a bankban az adót (illetéket).

(Régen ugye ez sem így volt, mert egy két hetet kellett várni és ingyenes volt, de tíz év alatt sok minden változik sajnos...)  Igényléséhez még egy útlevél fénymásolatra lesz szükségünk. (Személyi igazolvány fénymásolatot is elfogadnak, de nem fognak neked örülni....főleg a rendőrségen.....)  Én egyszer kíséreltem meg a bankban hogy személyivel igazoltam magam,  mert nem volt nálam útlevél, hát kitört a röhögés az ügyinézőből -----"hát ez meg milyen színű, ez milyen nyelv, mit mondtál , hova valósi is vagy???" na nesze neked EU szabvány ... 😃😃😃  Egyébként a rendőrségen ha ugyanezt eljátszuk, nemhinném hogy röhögnének, max annyi hogy nem kapjuk meg azonnal amit szeretnénk....



Három hónapot meghaladó tartózkodás esetén azonban már nem csak ezzel a papírossal hanem zöldkártyával is rendelkeznünk kell.. A kártya formátum pár éve divat, viszont a régi rezidencia igazolás kényelmetlen volt az A4-es méretben hurcolászni, így lecserélték picire.

Régi A4-es tipusú rezidencia


A kicsi zöldkártya igényléséhez azonban már nem elegendő csak befizetnünk a a tíz eurócskát ... Vida laboralt azaz társadalombiztosítási kötelezettség befizetését is igazolják. A seguridad social azaz társadalom biztosítási számot normál esetben ha munkavállalók vagyunk - a munkahelyünk elintézi nekünk miután már rendelkezünk NIE számmal és telefonszámmal is :) Amennyiben nem vagyunk szerencsések, magunknak kell elintéznünk a számot is és a kártyát is ... az utóbbit a rendelőintézetben igényeljük (Centro de salud) , majd pár év mulva meg is érkezik eme szépség plasztik formában:


Egészségügyi kártya




Később a "vida laboral"-e ezen az oldalon nyomtathatjuk ki saját megunknak: https://w7.seg-social.es/AutenticacionSMSWeb/Identificacion?URI=https%3A%2F%2Fw7.seg-social.es%2FProsaInternet%2FOnlineAccess%3FARQ.SPM.ACTION%3DLOGIN%26ARQ.SPM.APPTYPE%3DSERVICE%26ARQ.IDAPP%3DINAF0004%26INFORME%3DINAF0002

Zöld kártyához - REZIDENCIA kártya - szükséges dokumentumok és igazolások..... háááát erről majd a jövőben írok egy hosszabb lélegzetvételű bejegyzést. Ami az interneten fellelhető az kb ennyi: https://sede.policia.gob.es/portalCiudadano/extranjeria/pr_tar_res_larga.html



Rezidencia azaz zöld kártya/újabb tipusú





A lényege az,  hogy az Önkormányzati bejelentkezés azaz Cerificado de Empadronamiento is kell hozzá.  Ez tulajdonképpen a "lakcímkártya regisztráció" az önkormányzatnál, ugyan úgy működik mint nálunk Magyarországon, ki és be is lehet jelentkezni, sőt az egy címen élő családtagokat is fel lehet sorolni. Általában egy helyi rendőr (policia local) aki az önkormányzattól kapja ugye a fizetést :) ilyenkor ki lesz küldve a címre , hogy ellenőrizze kik laknak a megjelölt címen.  Az empadronamiento feltétele az érvényes lakásszerződés minimum fél évre. (Emellett NIE/rezidencia szám és útlevél másolatot is kérnek csatolni a kitöltött igénylés mellé)  Az empadronamiento érvényét veszti ha más körzetbe költözünk, mert ott lakcímet kell módosítanunk és az adott önkormányzatnál kell bejelentkeznünk.

(Egyes helyeken plusszban még minimum fél éves munkaszerződést és vida laboralt is kérnek a rezidencia igazoláshoz.)

Végül és nem utolsó sorban még van az a nem igazán elhanyagolható tény, hogy a hivatalokban az ügyintézés nyelve az bizony kaszíliai spanyol azaz castellano. Így ha nem igazán tudunk jól, akkor jobb ha elkísér minket barátunk/ismerősünk/tolmácsunk stb...


Ennyit erről, a későbbiekben még foglalkozom eme nem igazán kellemes témával 😊😊😊


--------LOVE AND PEACE-------


Nincsenek megjegyzések: