2018. november 10., szombat

Érthetetlen spanyol szokások

Levél a Kanári-szigetekről

Holasztok, hülye szokásokról fogok írni, a kritikus stílus mindehhez adott szerény személyemben :)

(Nem én választottam a kritikát, a kritika választott engem...)

Paella és gulyás fordítása
Kérem szépen azt nem értem meg, ha mi nem fordítjuk le azt magyarra,  hogy PAELLA akkor mások miért teszik ezt a mi nemzeti ételünkkel?

Én úgy gondolom, a gulyásnak nincsen spanyol megfelelője...Ezért így jó lenne ha továbbra is GULYÁS-nak neveznék.......és legalább megtanulnák kimondani normálisan...

 Különféle variációs lehetőségekkel találkoztam a gulyás levesre vonatkozóan: gulashe soup, sopa de gulyashe, gulasch, gulasche meat (?), gulásh és sorolhatnám a  variációkat hosszan...

Ez a képet Tejedán lőttem, de meg nem mondom mi az a MEAT GOULACH


Egyébként a  spanyolok még azt is lefordítják, hogy Nueva York (New York) úgyhogy nem várhatunk tőlük mást...én általánosban úgy tanultam hogy tulajdonneveket meg városokat nem fordítunk le... úgy tűnik a spanyoloknál nincs ilyen általánosban :)



Azért mi is fordítgatunk ám magyarok, példa szerránó sonka (Jamon serrano), asztúriai véreshurka (morcilla asturiana) és még sorolhatnánk .... Ezeknek ugye van magyar megfelelője (sonka és véreshurka), tehát azért tudjuk lefordítani... A gyulyás viszont gulyáááás.... A chupa chups-ot sem fordítjuk le spanyolról magyarra nemde???? Vagy akkor mondjuk azt hogy CUPP-CUPP nyalóka ezentúl???
Serrano sonka




Spanyol szokások, pálma nyírás,
Pálma nyírásra különböző tanfolyamok lehetségesek itt a Kanári-szigeteken. Ugyanis egy hosszan megnőtt pálma levele igencsak nagyon tud csattanni az emberek fején 20 méteres magasságból.
Így az elszáradt leveleket metszeni szokták (mint mi a szőlőt kb).
A hosszabb száraz leveleket megtartják söprűnek a közterületeken takarítók részére. Tehát amit a pálmanyíró alpinista levágdos a fáról azt megkapja az önkormányzati takarító munkaeszköznek :)




kertészet,

Kertészet itt nagy divat, ugyanis adnak nagyon a szépre és van is erre igény meg keret, hogy minden flottul nézzen ki virágokkal meg fákkal, parkokkal és pálmákkal. Így aki munkát keres, annak jó tudni, hogy a déli részeken a turistaövezetekben mindig keresnek spanyolul beszélő kertészeket.

Jardin Canario


macskák,

A macskáknak igazából "haszonállat" szerepük van a mediterrán országokban... Máltán is rengeteg van, külön macska kerületek találhatók egyes helyeken még házikót is csinálnak nekik...

Igazából itt a kanárin az óriás patkányokra igencsak jók és  rengeteg csótányt is elrágcsálnak ha kell... Szóval macskát igazából nem csak azért tart egy spanyol hogy babrálja, simizze meg egrecírozza, ahogy azt mi megszoktuk hogy-"jaaaaj CICAAA- de jóóóóó"- inkább tisztelik őket és nem piszkálják.

Nagyon jók házörzőnek a kéretlen állatok elriasztására. Egyes kerületekben az utcákon élő macskákról  az önkormányzat külön gondoskodik (etetésükről, itatásukról és ellátásukról). És jó is ez így. Igazából aki nem szereti itt a macskákat, az nem is igazi spanyol 😎😎😎😎😎

Playa del Inglés




porszívó hiánya,

Nincs porszívó szinte sehol... Ugyanis nem használnak a spanyolok a szigeteken porszívót. Azt nem tudni miért,  de nincsen egyik lakásban sem porszívó.  Por az viszont van , mert hetente jön át a széllel a Szaharából, de porszívó gyár az nincs!! Máris találtam egy piaci rést!!! Porszívó gyártó cégnek kellene itt lenni!! Hamar milliomos lennék szerintem 😤😤


köszönés, 

A spanyol a köszönős nép, ugyanis imádnak köszönni és ez aranyozza be életüket. Mindenkit üdvözölni, nekik ez felüdülés meg szuper móka minden áldott nap ezzel kezdeni. (Most visszagondolva én otthon is mindig bujkáltam a teszkóba, hogy áááá jujjúristen ott az osztálytársam általánosból, csak ne kelljen már vele beszélni mert 20 kilót híztam, nem mentem férjhez és bankigazgató sem lett belőlem, úgyhogy eloldalazok valahogy inkább az önkiszolgáló kasszánál, úgy hogy ne vegyen észre és ne kelljen mááá köszönni ....

 De a spanyol az keresi az alkalmat, hogy köszönjön neked!!!! Én még soha nem láttam ekkora egy köszönős-pletykás népet azt is hozzáteszem :)



telefon beszélgetések, 

Maradnék a pletykánál, ugyanis a spanyolok imádnak telefonálni is--- mindent imádnak ami a beszédhez kapcsolódik!!! Én nem tudom milyen telefontársaságnál van végtelenített beszélgetés, de nekik tuti az van mert  állandóan pofáznak. Amikor fizet a pénztárnál, amikor felszáll a buszra, amikor kutyát sétáltat és igazából bármit is csinál , a telefon mindig ott van a fülén....mert egy jó spanyol egész nap beszél :)


együtt evés, kocsmai ételek, bocadillo,

Hogy még többet együtt tudjanak spanoskodni, így a tapaszozást is szerintem azért találták ki, hogy egyszerre 4-5 emberrel tudjanak kajálni, beszélni és inni. Hozzátenném itt minden kis sarki kocsmában van meleg étel (ha más nem bocadillo) pont azért mert náluk a piázáshoz a kajálás is hozzátartozik, minél hosszabban tudjanak beszélgetni reggelig...
Egyébként egy nagyon társasági életet élő nép, míg nálunk nem divat a napi szinten beülni valahova, nekik nem számít hogy mennyire gazdag vagy szegény valaki, mert éppen ugyan úgy jár étterembe, tapaszozni, kocsmába, kávézóba churrosozni egy munkanélküli is mint az akinek jó a keresete.

Vidéken ahol erre nincs lehetőség, ott inkább kiteszik a szobai pamlagot az utcára és kiülnek az idősebbek a napra. Nem csak azért van ez mert bandáznának, hanem mert a Kanári-szigeteken nincsen fűtés, ergó a napon 30 fok is lehet, a kőből készült lakásban meg lehet hogy még 20 sem.... télen pedig 20-15 ez az arány :)


sport mánia, kigyúrt kanáriók,  

A sport mánia itt a Kanári-szigeteken eléggé feltűnő. Talán ebben mintha lenne egy kis Miami giccses stílus, ugyanis ott is csak giccs emberek laknak.

Ha vesszük például egy normál floridaihoz  képest a Miamiban élőket,  akkor totálisan azt látni azt,  ami itt egy peninsular és egy kanárió között a különbség. Itt kizárólag a kinézet számít, mindenki gyúr, plasztikáztat, fogyókúrázik és partyzik. Míg egy peninsulart arrol ismerni meg,  hogy nincs a lába leborotválva (férfiként) nincs kétszáz tetoválása és nem pukkad szét a karja a szteroidoktól-valamint összefüggően el tud mondani értelmesen három mondatot az anyanyelvén :)  A kanáriókról már lehet nem tudjuk ezt elmondani teljes mértékben ...



zöld zászló a parton, amikor kitessékelnek a vízből, 

Nemrégiben volt, hogy ismerősöm Spanyolországban nyaralt. Nekem totálisan egyértelmű, 10 év után, hogy megnézem a parton milyen színű a zászló. Értelemszerűen a piros az tilosat jelez. Sajnos nekünk magyaroknak nincsen tengerünk meg óceánunk, így nem tudja mindenki, hogy egy piros zászló esetén nem szabad beúszni,mert lehet medúza , megváltozott erős széljárás vagy bármilyen veszély amit nem látunk a vízben. Így sajnos meg is lett az eredmény és egy medúzacsípés élményével gazdagodott kedves ismerősöm (hozzátenném nem a kanárin volt , de Spanyolországban)

Mellesleg amikor már gyanús, hogy senki nem úszik rajtad kívül, valamint egy helyi rendőrautót is látsz közeledni, akkor feltételezhetően marhára nem figyeltél és ne várd meg amíg kirángatnak a vízből :)




lotto árusok,

Karácsonyi lottó és társaik, amiben a spanyol szintén legalább annyira erős, mint köszönésben. Így minden sarkon találhatunk egy lottó árust aki általában mozgássérült igazolvánnyal rendelkezik (így olcsóbb a nemzeti lottót árulni az államnak ugye). Olyannyira meg vannak veszve a lottóért, hogy gyakorlatilag nincs olyan spanyol aki karácsonyra ne venne egy két lottót is a nagy ünnep tiszteletére. Viszont olyan extrém helyeken tudnak lottót árulni, hogy az ember álla leesik, hogy ez most itt miért a kis szakadt napernyőjével ????

kommentek,

Végül írnék a kommentekről amiket írtok. Hát lehidaltam , hogy mikor írom: van egy magyar származású prosti tudomásom szerint a szigeten és tök jól eléldegél , akkor több ember ír nekem név nélkül, hogy azért nem kellett volna lekurváznod.... Őőőőőő, hááát figyi szerintem nem kell mindenkinek magára venni 😜😜😜😜 de tényleg .....

Ha írnátok,akkor légyszíves névvel (én is vállalom a sajátom) úgyhogy köszi 😎😎😎

Szóba került itt az, hogy rágalmazás, de az emberek nincsenek tisztában a fogalmakkal, ha én leírom azt,hogy Kisskertész Eleonóra Johanna Gesztenye itt él a szigeten és fegyverraktárat létesített a pincéjében aminek szemtanuja voltam, akkor az rágalmazás mert Kisskertész Eleonóra Johanna Gesztenye egy marha rendes tag és ő soha nem csinálna ilyet! Tehát névvel ne írjunk már ilyet ki szerintem. Amikor kommentet megosztottam, akkor is kitakartam az illető vezetéknevét, mert ez alap szerintem! Arról nem tehetek hogy magára ismer minden második szigeten élő  magyar 😄😄😄😄😁😁

A blog egyébként bővült egy google fordítóval és egy wikipédia keresővel amit sajnos csak a normál verzióban láttok (telefonról nem). Valamint a blogbejegyzés alján találhatjátok az olvasó számlálót is ezentúl. Kérdés és komment csak névvel vagyis regisztrált felhasználóknak(azért van olyan is akinek ez sem pálya mert pillanatok alatt létrehoz egy kamuprofilt a trollkodáshoz, na mindegy...)

Valamint aki továbbra is telefonról olvas és szeretné visszaolvasni az előző írásokat, annak mivel nem jelenik meg a jobb oldali főmenü, így javasolnám az elég kezdetleges de célnak megfelelő Facebook oldalamat tessék követni, ahol hetente megosztom visszamenőleg  a régebbi írásokat:  https://www.facebook.com/GranCanaria.kisokos/  melynek neve Tudnivalók Gran Canáriáról

És akkor ennyit mára a random útikritikából 😈😈😈😈 legközelebb pozitívabb leszek ígérem 😀😀😀😀😀




---------------------LOVE AND PEACE--------------------




Nincsenek megjegyzések: